Az Év Hajója versenyre a Maryland állambeli Annapolisban megrendezett US Sailboat Show keretében került. A megmérettetés része volt egy sor parti ellenőrzés, majd a Chesapeake-öbölben vitorlázás. Az összesített eredmények alapján a győztes 2025-ös év hajója címet a J/Boats J/40-es modellje nyerte el.
A Cruising World által évente megrendezett Év hajója verseny közel három évtizedes történetében még soha nem fordult elő, hogy a többtestű hajók száma megközelítette volna az egytestűek számát. Idén a teljes flottát és a kategóriák számát tekintve az egytestűek és a többtestűek egyenlő arányban osztoztak. Három méret szerinti osztályban egyenként nyolc nevezést bíráltak el. A mezőnybe öt országból, Franciaországból, Németországból, Dél-Afrikából, Törökországból és az Egyesült Államokból érkeztek modellek.
A katamaránok mezőnye
Franciaország többtestűkkel képviseltette magát, felvonultatták a Lagoon 43, Nautitech 48 és Windelo 54 Yachting modelleket, valamint egy elegáns trimaránt a Neel 52-t is indították. Dél-Afrika szintén a katamaránok felhozatalát erősítette: Leopard 46, Xquisite 60 Solar Sail és a Vision 444 ES érkezett. A többtestű hajók között szerepelt a Seawind az úgynevezett 1370-es hajóval, amelyet egy új törökországi létesítményben építettek.
Az egytestűek mezőnye
Az egytestűeknél a floridai Catalina Yachts visszatért a versenybe a megújult „Six sorozat” két jelöltjével: a 356-os és a 426-os modellel. A német Hanse Yachts is két jelöltet állított, a Hanse 360-at valamint a Moody DS48-ast.
Az előző évi győztes Jeanneau most a középkategóriás piacot célozta meg: a Sun Odyssey 350 Performance-t hozta el a versenyre. A szintén francia Dufour pedig a Dufour 44-est indította. Franciaországból érkezett az alumínium Allures 51.9-es is. Az egytestű hajók sorát a J/Boats zárta, mely végül J/40-es modelljével elnyerte az Év hajója címet.
A győztesről
Az amerikai J/Boats története 1977-ben kezdődött. Ekkor Rod Johnstone a családi garázsban épített egy saját tervezésű, házi készítésű hajót. A garázs méretei meghatározták a hajó hosszát, így született meg a J/24-es. Azóta több mint négy tucat modellt dobtak piacra, köztük négy évtizeddel ezelőtt a J/40-est. A hajókat sokáig Rhode Islanden gyártották, manapság a franciaországi Les Sables-d’Olonne-ban készülnek a J Composites-szal kötött licencszerződés alapján. A J/Boats már jó néhány éve nem szerepeltet 40 lábas cruisert a kínálatában – mondta a tervező Al Johnstone. Hozzátette: mindig is szerettek volna visszatérni erre a piacra is, csak időbe telt, mire ide jutottak.
A J/40-es modellt két kormányállás, egy külön sprit, nagy szabadoldal és visszafogott merülésvonal jellemzi. Az elrendezés hagyományos: egy kabin elöl, egy központi szalon konyhával és navigációs állomással, és egy vagy két kabin hátul (a teszthajónknak egyetlen hátsó kabinja és rengeteg tárolóhelye volt, a bírák ezt az alaprajzot részesítették előnyben). A hajó berendezése és színei francia stílust képviselnek, valószínűleg a belsőépítész Isabelle Racoupeau-nak köszönhetően.
A zsűri nem tudott betelni a győztessel. Ahogy Tim Murphy elmondta: „Ez a hajó a tiszta vitorlázás öröme miatt kiérdemelte a Cruising World 2025-ös Év Teljes Hajója címet is.”
A J/40 mostani győzelmét egyebek mellett kiváló teljesítményének köszönhette. Egy ideális, 10-14 csomós északi szélben több mint 8 csomós sebességgel száguldott.
(Forrás / fotók: Cruising World)